Hoppa till sidans innehåll

Principer vid träning


Allmänna principer kring träning

Vid träning ska åkaren infinna sig i tid och följa de riktlinjer som tränaren har lagt fast. Se gärna till att värma upp på golv innan ispasset startar samt att stretcha efter varje pass. Detta minskar skaderisken och gör din träning mer effektiv.

Det är tränarna som ansvarar för träningen både på is och på golv. Det är också tränarna som delar in åkarna i grupper. Grupperna kan komma att förändras under pågående säsong beroende på inlärningsförmåga, kunskaper samt närvaro.

För att beträda isen utan hjälm krävs teknikmärke 8 och godkännande av tränare samt förälder. Ingen får beträda isen utan att någon tränare är närvarande.

För att kunna få en ”ärlig chans” med konståkning krävs riktiga konståkningsskridskor, minst från konståkningsskolan och uppåt. Detta tillhandahåller klubben, om man så vill, till en rimlig hyreskostnad. Växer fötterna under säsongen byter vi bara ut skridskorna mot ett par större. Vill man ej detta, är alternativet att skaffa egna skridskor som tränaren bedömer är ok för den nivå åkaren ligger på. I klubbens uthyrning kan man hyra i totalt 2 säsonger.

Vid förhinder till träningstillfälle ska gruppansvarig tränare för gruppen meddelas via ett sms. EJ via meddelande i gästboken på hemsidan eller via Facebook. Gruppansvarig tränare kontaktas även när det gäller andra frågor kring träning, tävling, tester mm.

Klädsel & hår

För att kunna röra sig smidigt samt för tränarens bästa möjlighet att se hur åkaren utför övningar krävs tajta kläder såväl på underkroppen som på överkroppen, detta gäller alla åkare. Lösa/pösiga tröjor är ej tillåtet, mössa är ok att ha under hjälm sedan rekommenderas pannband om man fryser (åkare utan hjälm). Fingervantar (av tunnare slag) måste varje åkare ha vid varje träning pga. säkerhetsskäl, tumvantar är ej tillåtet. Fryser man kan man välja att ha flera fingervantar på sig. Ungdomshallen (B-hallen) är en aning kallare. I skridskorna rekommenderar vi att man har nylonstrumpor för friktionens skull. De minskar skavsårsrisken samt håller fötterna varma, torra, och stabila skridskorna på ett annat sätt än vanliga bomullsstrumpor. Fryser man kan man ta två par. Håret skall alltid vara uppsatt eller flätat, inget hår skall hänga i ansiktet. Detta gäller alla åkare, med eller utan hjälm.

Övrigt

I skridskoväskan rekommenderar vi att  det alltid finnas extra vantar, vattenflaska, hopprep, samt gummisnoddar till håret. Extra strumpor samt skavsårsplåster kan också vara en smart idé att ha med sig. Lider åkaren av någon sjukdom är du som förälder skyldig att meddela detta till åkarens tränare. Vid lovveckor samt andra helgdagar kan extratider förekomma, justeringar i träningstider kan ske då det inte alltid är säkert att vi får dessa tider (pga. hockeycuper, evenemang mm). I år kommer vi försöka ha fasta träningstider enligt grundschemat för ishallarna.

Uppdaterad: 10 DEC 2018 22:13 Skribent: Maria Sälling
Epost: Adressen Gömd

kki_fb_gilla  

  

Bildresultat för youtube

   handbok 



Postadress:
KK Iskristallen Sundsvall - Konståkning
Box 890, Nordichallen
85124 Sundsvall

Besöksadress:
Johannedalsvägen 121
85634 Sundsvall

Kontakt:
Tel: 070-2508009
E-post: This is a mailto link

Se all info